Vervoer en transport

Er zijn verschillende soorten vervoer, maar de algemene insteek is: zorg dat vervoer van mensen niet nodig is door het lokaal te regelen. Zorg dat het meeste binnen loop- of fietsafstand goed te doen is: beter voor de gezondheid, minder infrastructuur nodig, minder slachtoffers. Vergaderingen kunnen vaak ook online.

Voor transport van goederen geldt hetzelfde: houd het lokaal. Produceer zo lokaal mogelijk, of probeer transport te voorkomen. Denk b.v. aan het lokaal 3D-printen in plaats van transporteren vanuit China. Eet lokale groente van het seizoen.

Meer detail voor een aantal soorten vervoer:

Vliegverkeer

De werkelijke kosten van vliegverkeer worden niet doorberekend. Er is veel subsidie op vliegverkeer. Denk aan een citytrip naar Italië voor minder dan 100 euro terwijl de kosten heel hoog zijn: brandstof, kosten vliegtuig, onderhoud, landingsbanen, douane, infrastructuur rond vliegvelden zoals snelwegen, extra broeikaseffect door hoge condensvorming, … . En daarbij komt ook de overlast voor de omwonenden zoals geluidsoverlast en luchtkwaliteit.

Verder kun je sterk afvragen of Schiphol wel een internationale luchthaven moet zijn waar mensen vooral doorvliegen naar andere bestemmingen. Schiphol hangt ook aan het infuus van de overheid omdat het niet rendabel is. En ook van toerisme kun je je sterk afvragen hoe nodig dat is, terwijl het veel overlast geeft zoals in Amsterdam. Waarom zouden we Schiphol kunstmatig groot houden terwijl de hele samenleving daar de hoge kosten van betaalt.

Vliegverkeer – concrete oplossingen

Om de integrale kosten beter te representeren kunnen we de kosten meer in lijn te brengen met de integrale kosten. Een simpele regel is om kerosinebelasting in te voeren. Het liefst Europees, en anders nationaal. Denk verder aan het verhogen van de bestaande luchthavenbelasting per persoon. En belasting per start/landing om de kosten van de infrastructuur op en om het vliegveld te betalen.

Het aantal vliegbewegingen reduceren we hiermee sterk. Ook stimuleer je innovatie door elektrische en waterstof gebaseerde vliegtuigen (of andere klimaatneutrale innovaties) die minder last hebben van de vliegtaks. En wanneer we elektriciteit en waterstof zonder CO2-voetafdruk opwekken wordt vliegen minder belastend. Vliegen blijft kostbaar: geluidsoverlast voor de omgeving, vogelsterfte, fijnstof emissie, energiegebruik, grondstoffengebruik, overlast door toeristen, infrastructuur in en rondom de luchthaven, …

Scheepvaart

De internationale scheepvaart is een grote vervuiler en vergroent niet, terwijl ze bulken van het geld (zie De Correspondent). Er wordt bijvoorbeeld geen belasting betaald op brandstof. Veel van de te goedkope spullen komen b.v. uit China. En Nederland kan de kosten betalen van infrastructuur zoals containerterminals op de Maasvlakte, vrachtwagens op de wegen en douane.

Scheepvaart – concrete oplossingen

Om de vergroening te stimuleren is Europees beleid nodig. Maar ook in Nederland kunnen we hier wat aan doen. Transportbelasting voor per gewicht/container die de haven in komt zodat we vooral hoogwaardige (dure) producten transporteren. Het weren van de meest vervuilende schepen, en/of schonere schepen voorrang te verlenen bij het laden/lossen.

Auto

De auto kost veel grondstoffen en energie om b.v. van ijzererts naar een motorkap te gaan. Zeker ook een elektrische auto met de batterijen erin vraagt veel grondstoffen. We kunnen niet de hele wereld van elektrische auto’s voorzien vanwege de grondstoffen. Maar er zijn meer nadelen: fijnstof, slijtage van banden, energieverbruik, arbeid, parkeerplaatsen, files, verkeersslachtoffers, … .

Auto – concrete oplossingen

Om minder auto’s nodig te hebben gaan we meer fietsen. Dat is ook gezonder. En meer van autobezit naar een vervoersservice. Als je 1x per maand een auto nodig hebt, kun je ook een taxi bestellen. Steden blijven/worden autoluw, en fietsers en voetgangers staan centraal. Rondom scholen moeten de kinderen veilig naar school kunnen lopen of fietsen.

Bouw van nieuwe autowegen is onnodig (onderhoud is wel nodig) want we gaan meer lokaal doen en reistijd is toch constant (BREVER wet). Wel kunnen nieuw op te zetten steden aangesloten worden op het bestaande wegennet.

Openbaar vervoer

Het openbaar vervoer moet overal bereikbaar en betaalbaar zijn voor mensen zonder auto. Zolang we fossiele subsidies niet afgebouwd hebben, subsidiëren we het openbaar vervoer (en daarna ook nog als dat goed is voor Nederland). Een uitgangspunt is dat het voor 1 of 2 personen goedkoper moet zijn met het OV, dan met de auto – gratis is ook een optie met mogelijk een kleine toeslag wanneer de treinen vol zitten (spits). De capaciteit van het OV moet omhoog, en de bereikbaarheid (buiten de randstad) moet verbeteren.

Voor internationale reizen moeten de treinen goed op elkaar aansluiten, vooral binnen Europa. Gewoon 1 ticket kopen, en daarmee door meerdere landen reizen. En ook hier: 2 personen reizen goedkoper met de trein dan met het vliegtuig.

Koppeling met uitgangspunten

Dit geeft invulling aan de volgende uitgangspunten: